У нашым цяперашнім жыцці практычна немагчыма абысціся без пластыку, поліэтылену, шкла і г. д. Аднак, калі пасля выкарыстання іх не утылізаваць належным чынам, яны становяцца экалагічна небяспечнымі. Не лішнім будзе нагадаць і аб праблеме забруджвання навакольнага асяроддзя, у тым ліку з-за несанкцыянаваных звалак бытавога смецця ў лясных масівах, на тэрыторыях, прылеглых да аўтамабільных дарогах, на берагах рэк і вадаёмаў.
Для жыхароў шматпавярховых дамоў абавязковае заключэнне дагавораў на вываз ЦКА з Навагрудскім РУП ЖКГ ужо даўно стала нормай, зусім іншая сітуацыя з рашэннем дадзенага пытання складваецца з жыхарамі прыватнага сектара: як у горадзе, так і ў сельскіх населеных пунктах.
Большасць грамадзян раёна добрасумленна аплачвае паслугу вывазу ЦКА, аднак ёсць і такія хто "выходзіць са становішча" рознымі спосабамі: ставяць мяшкі са смеццем каля дамоў суседзяў, якія заключылі дагавор, некаторыя на аўтамабілях вывозяць смецце ў кантэйнеры, а ёсць і такія, хто прымудраецца арганізаваць несанкцыянаваную звалку або проста пакінуць смецце ля абочыны дарогі. А калі да такіх «гаспадароў» прыходзяць работнікі РУП ЖКГ і прапануюць заключыць дагавор на вываз ЦКА, то часта чуюць у адказ, што яны свой смецце спальваюць, закопваюць, а то і зусім не маюць бытавых адходаў.
Згодна арт.18 Закона Рэспублікі Беларусь " Аб абароне правоў спажыўцоў жыллёва - камунальных паслуг»
паслуга па вывазе і абясшкоджванню цвёрдых камунальных адходаў з'яўляецца асноўнай і аказваецца ў абавязковым парадку, такім чынам, грамадзяне, якія пражываюць у індывідуальных жылых дамах, абавязаны заключыць з РУП ЖКГ дагавор на аказанне паслугі па вывазе і абясшкоджванню ЦКА.
Адходы спажывання жыхары абавязаны размяшчаць у санкцыянаваных месцах часовага захоўвання (у кантэйнерах на спецыяльна абсталяваных пляцоўках або ў спецыяльных транспартных сродках). Прадастаўляць грамадзянам санкцыянаваныя месцы часовага захоўвання адходаў спажывання ў населеных пунктах можа толькі РУП ЖКГ, якое ажыццяўляе дзейнасць па абыходжанні з камунальнымі адходамі, у тым ліку іх збор і вываз у санкцыянаваныя месцы размяшчэння. Акрамя таго, арганізацыя жыллёва-камунальнай гаспадаркі абавязаная ажыццяўляць выдаленне ўсіх адходаў спажывання, якія ўтвараюцца ў населеных пунктах, у тым ліку, з мэтай забеспячэння санітарна-эпідэміялагічнай бяспекі, а таксама ажыццяўляць вываз адходаў, размешчаных у несанкцыянаваных месцах.
Адмова ад заключэння дамовы з ЖКГ не з'яўляецца прычынай неаказання гэтай паслугі, а значыць, рахунак на аплату будзе прад'яўлены ўсім без выключэння (п. 5 арт. 29 гл. 6 Жыллёвага кодэкса Рэспублікі Беларусь).
Памыляюцца і тыя жыхары, якія лічаць, што калі яны самастойна вывозяць адходы на звалку, то дагавор на вываз смецця яны заключаць не павінны. Але на ўтрыманне палігонаў, іх планіроўку, падбуртоўку і ўборку выдаткоўваецца значная частка сродкаў РУП ЖКГ, што выдзяляюцца на працу з тка. Таму за вываз бытавых адходаў на палігоны таксама трэба плаціць.
У 2012 годзе прыняты Жыллёвы кодэкс Рэспублікі Беларусь у новай рэдакцыі, дзе выразна прапісаны абавязак уласнікаў жылога фонду (у тым ліку і прыватнага) па заключэнні дагавораў на вываз ЦКА з арганізацыяй, якая аказвае такія паслугі. Вызначаны і парадак аплаты за аказанне паслугі — не пазней 25 чысла месяца, наступнага за справаздачным. Налічэнне плацяжоў за вываз і абясшкоджванне цвёрдых бытавых адходаў вырабляецца з разліку на кожнага зарэгістраванага па месцы жыхарства грамадзяніна. Калі хто-небудзь з членаў сям'і пражывае не па месцы пастаяннай рэгістрацыі, неабходна ў разлікова-даведачны цэнтр прадставіць пацвярджае дакумент: для навучэнцаў на дзённым аддзяленні — даведку з месца вучобы, для праходзяць службу ў войску — даведку з ваенкамата, пры пражыванні на здымнай кватэры — дагавор арэнды, пры знаходжанні ў лячэбнай установе — даведку, якая пацвярджае дадзены факт. Прымяняюцца льготы па аплаце паслугі: 50% для ветэранаў Вялікай Айчыннай вайны, а таксама інвалідаў 1 - й і 2-й груп-уласнікаў жылога памяшкання, калі з імі не пражываюць працаздольныя грамадзяне.
У адпаведнасці з арт. 15 Закона «Аб абароне правоў спажыўцоў жыллёва-камунальных паслуг» і арт. 415 Грамадзянскага кодэкса Рэспублікі Беларусь у выпадку, калі выканаўца ці спажывец ухіляецца ад заключэння дагавора, іншая бок мае права звярнуцца ў суд з патрабаваннем аб прымусе «уклониста» заключыць дагавор. Акрамя таго, бакі, якія неабгрунтавана ўхіляюцца ад заключэння дагавора, павінны пакрыць усе звязаныя з працэсам судовыя выдаткі.
Адным з дзейсных механізмаў да падахвочвання грамадзян да заключэння дагавораў на аказанне паслугі па вывазе і абясшкоджванні тка з'яўляецца ўзмацненне жорсткасці кантролю за выкананнем фізічнымі асобамі заканадаўства Рэспублікі Беларусь Аб абыходжанні з адходамі і прымяненні да парушальнікаў мер адміністрацыйнай адказнасці. У адпаведнасці з ч. 2 арт. 15.63 Кодэкса Рэспублікі Беларусь "Аб адміністрацыйных правапарушэннях»за парушэнне заканадаўства аб абыходжанні з адходамі прадугледжана пакаранне ў выглядзе папярэджання або накладання штрафу ў памеры ад 5 да 50 б. в., на індывідуальнага прадпрымальніка - да 200 б. в., а на юрыдычную асобу - да 1000 б. в.
Звяртаючыся да уласнікам жылых памяшканняў, якія не заключылі дагавор з Навагрудскім РУП ЖКГ на вываз ЦКА, хацелася б яшчэ раз нагадаць, што адмова ад заключэння дагавора — гэта парушэнне дзеючага заканадаўства. А такім чынам, любое парушэнне цягне за сабой пэўныя негатыўныя наступствы.
Плата за вываз ЦКА вылічаецца на падставе нарматываў спажывання, устаноўленых мясцовымі выканаўчымі і распарадчымі органамі, а таксама тарыфаў на камунальныя паслугі ў адпаведнасці з заканадаўчымі актамі.
Расчетно-справочный центр